Regulamin Dziennego Domu Seniora w Rawie Mazowieckiej
§ 1
Informacje ogólne
1. Regulamin określa zasady funkcjonowania i organizacji Dziennego Domu Seniora w Rawie Mazowieckiej zwanego dalej Domem.
2. Dom przeznaczony jest dla mieszkańców miasta Rawa Mazowiecka, w wieku 60+, nieaktywnych zawodowo, samodzielnych lub wymagających niewielkiej pomocy w wykonywaniu podstawowych czynności samoobsługowych.
3. W Domu jest 30 miejsc dziennego pobytu. Dom nie zapewnia miejsc całodobowego pobytu.
4. Dom prowadzony jest w ramach struktur Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rawie Mazowieckiej, a znajduje się przy ul. Warszawskiej 12 w Rawie Mazowieckiej.
5. Dom świadczy usługi w godzinach od 8 do 16 od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
6. Funkcjonowanie Domu finansowane jest z budżetu Miasta Rawa Mazowiecka.
7. Podstawę działalności Domu stanowi:
1) ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
2) Regulamin organizacyjny MOPS,
3) niniejszy Regulamin.
§ 2
Cele i zasady pobytu
1.Celem Domu jest aktywizacja społeczna seniorów z terenu Miasta Rawa Mazowiecka.
2. Pobyt w Domu odbywa się na zasadach:
1) poszanowania godności, wolności i dóbr osobistych każdego uczestnika,
2) zapewnienia uczestnikom poczucia bezpieczeństwa,
3) zapewnienia wsparcia dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestnika,
4) integracji między seniorami a środowiskiem lokalnym.
§ 3
Zakres świadczonych usług
1. Dom świadczy w szczególności następujące usługi:
-
socjalne, w tym posiłek,
-
edukacyjne,
-
kulturalno-oświatowe,
-
sportowo-rekreacyjne,
-
aktywności ruchowej (kinezyterapii),
-
aktywizujące społecznie (w tym wolontariat międzypokoleniowy),
-
terapii zajęciowej.
2. Usługi świadczone są przez kadrę merytoryczną Domu oraz podmioty zewnętrzne i specjalistów zaangażowanych do realizacji poszczególnych form wsparcia.
§ 4
Prawa i obowiązki uczestników
1. Każdy uczestnik ma prawo do:
1) czynnego uczestnictwa we wszystkich zajęciach oferowanych przez Dom na terenie placówki i poza jej siedzibą pod warunkiem braku przeciwwskazań zdrowotnych,
2) przebywania na terenie Domu w godzinach jego pracy,
3) korzystania, w obecności kadry Domu lub osób upoważnionych do prowadzenia zajęć ze sprzętów będących na wyposażeniu Domu (sprzęt audiowizualny, komputerowy, AGD, sportowy i inny przeznaczony do prowadzenia zajęć) w sposób zgodny z ich przeznaczeniem,
4) korzystania z prasy i wydawnictw przeznaczonych dla uczestników,
5) korzystania z materiałów przeznaczonych do terapii zajeciowej w obecności osoby upoważnionej do prowadzenia zajęć.
2. Każdy uczestnik ma obowiązek:
1) aktywnego udziału w organizowanych zajęciach i innych formach aktywności (w tym integracji ze społecznością lokalną) stosownie do swoich możliwości;
2) współpracy z odpowiednim pracownikiem Domu w opracowaniu indywidualnego planu wsparcia uczestnika;
3) poszanowania prawa do godności, wolności i intymności innych uczestników,
4) dbania o mienie Domu, pomieszczenia, sprzęty i materiały służące uczestnikom, korzystania z nich wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem,
5) dbania o estetykę i zachowanie czystości w pomieszczeniach Domu,
6) przestrzegania zasady zmiany obuwia,
7) zmiany obuwia w przypadku uczestniczenia w zajęciach ruchowych,
8) zachowania kultury osobistej,
9) przestrzegania przepisów bhp, ppoż. i sanitarnych;
10) niezwłocznego zgłaszania kadrze Domu wszystkich zaobserwowanych lub spowodowanych awarii i uszkodzeń,
11) zgłaszania każdorazowo planowanej nieobecności co najmniej jeden dzień wcześniej,
12) każdorazowego informowania personelu o zamiarze opuszczenia Domu w trakcie zajęć lub w czasie jego działania i potwierdzania wyjścia własnoręcznym podpisem w książce wyjść uczestników,
13) terminowego wnoszenia odpłatności za pobyt w Domu,
14) stosowania się do wskazówek kadry Domu i innych osób upoważnionych do prowadzenia zajęć,
15) ponoszenia odpowiedzialności za szkody w mieniu spowodowane działaniem umyślnym.
3. Uczestnikom Domu zabrania się:
1) wnoszenia, spożywania alkoholu i innych środków odurzających na terenie Domu, a także przebywania na terenie Domu pod ich wpływem,
2) palenia wyrobów nikotynowych i papierosów elektronicznych wewnątrz placówki,
3) wynoszenia sprzętów przeznaczonych do wykorzystania na terenie Domu,
4) samodzielnego usuwania zaobserwowanych lub spowodowanych awarii i usterek,
5)wprowadzania na teren Domu osób nieupoważnionych,
6) wprowadzania na teren Domu zwierząt, z wyjątkiem psów przewodników,
7) wnoszenia na teren Domu rzeczy, sprzętów, gotówki, dokumentów zbędnych w trakcie pobytu lub nie będących własnością uczestnika, szczególnie o wysokiej wartości.
§ 5
Zasady i kryteria przyznawania miejsca
1. Miejsce w Domu przyznawane jest w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rawie Mazowieckiej, zwanego dalej “Dyrektorem Ośrodka”, na wniosek osoby zainteresowanej, po przeprowadzeniu przez pracownika socjalnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rawie Mazowieckiej rodzinnego wywiadu środowiskowego.
2. Decyzja o przyznaniu miejsca w Domu określa jednocześnie termin, na jaki miejsce zostaje przyznane oraz wysokość odpłatności za pobyt i sposób jej ponoszenia.
3. Pobyt w Domu jest odpłatny na zasadach określonych w uchwale Rady Miasta Rawa Mazowiecka.
4. Opłaty za pobyt wnoszone są na rachunek bankowy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rawie Mazowieckiej, z dołu, do 15-go dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.
5. Dom nie jest przystosowany do pobytu i nie przyjmuje:
1) osób, których stan zdrowia wymaga stałej opieki i indywidualnej terapii, w tym osób leżących,
2) osób zaburzonych psychicznie lub osobowościowo,
3) osób, u których stwierdzono zaawansowane zmiany psychoorganiczne.
6. Uchylenie decyzji o przyznaniu miejsca w Domu następuje w szczególności w przypadku:
1) rezygnacji uczestnika z pobytu w Domu,
2) stanu zdrowia uczestnika wymagającego innego rodzaju wsparcia,
3) naruszenia obowiązków uczestnika lub zakłócania prawidłowego funkcjonowania Domu,
4) nieuzasadnionej nieobecności uczestnika w Domu trwającej dwa tygodnie,
5) nie przestrzegania Regulaminu Domu.
7. Zasady rekrutacji uczestników Domu określa odrębny regulamin.
§ 6
Dokumentacja Domu
1. Dokumentacja uczestnika gromadzona jest w jego indywidualnych aktach.
2. Dokumentacja ta obejmuje
1) wniosek uczestnika,
2) wywiad środowiskowy wraz z załącznikami niezbędnymi do wydania decyzji administracyjnej,
3) kopię decyzji administracyjnej przyznającej miejsce pobytu w Domu, określającej termin tego pobytu i wysokość odpłatności,
4) oświadczenie uczestnika o zapoznaniu się z Regulaminem Domu i przestrzeganiem jego postanowień,
5) kopię decyzji administracyjnej w sprawie uchylenia prawa do miejsca w Domu.
3. Dokumentację Domu stanowią:
1) akta uczestnika obejmujące:
a) kopię decyzji administracyjnej przyznającej miejsce pobytu w Domu, określającej termin tego pobytu i wysokość odpłatności,
b) kopię oświadczenia uczestnika o zapoznaniu się z Regulaminem Domu i przestrzeganiem jego postanowień,
c) kartę informacyjną uczestnika,
d) kopię decyzji administracyjnej w sprawie uchylenia prawa do miejsca w Domu,
2) listy obecności uczestników,
3) książka wyjść uczestników,
4) rozliczenia odpłatności za pobyt w Domu,
5) sprawozdania,
6) pozostała dokumentacja wynikająca z bieżącego funkcjonowania Domu.
§ 7
Skargi i wnioski
1. Za bieżącą działalność Domu odpowiada Kierownik Dziennego Domu Seniora.
2. Uczestnikowi przysługuje prawo składania skarg i wniosków na działalność Domu.
§ 8
Postanowienia końcowe
1. Każdy uczestnik Domu zobowiązany jest do zapoznania się z niniejszym Regulaminem i do przestrzegania jego postanowień, co potwierdza złożeniem stosownego oświadczenia.
2. Dom nie ponosi odpowiedzialności za uczestnika przebywającego poza placówką – zarówno wtedy, gdy samodzielne wyjście zostało zgłoszone kadrze i odnotowane w książce wyjść, jak również gdy uczestnik opuścił placówkę bez dopełnienia tego obowiązku.
3. Dom nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy, sprzęty, gotówkę, dokumenty jak i inne wartościowe przedmioty wniesione przez uczestnika do placówki.
4. W sprawach nieujętych w niniejszym Regulaminie decyzję ostateczną podejmuje Dyrektor Ośrodka.
5. Zmiany do Regulaminu wnoszone są w trybie wymaganym dla jego zatwierdzenia.
Zadanie jest współfinansowane ze środków otrzymanych od Wojewody w ramach programu wieloletniego "Senior+" na lata 2021-2025